Znovuobjevení presované keramiky
Rozhovor poskytl zubní technik Ömer Gençtürk, Turecko
CAD/CAM technologie je dnes již všudypřítomná a stále více formuje výrobu zubních náhrad. Nicméně je analogová presovaná keramika v mnoha zubních laboratořích stále ještě každodenní realitou. Jedná se i nadále o zavedenou, ekonomickou a efektivní metodu výroby. Ke každodenní realitě však doposud patřila i reakční vrstva se zatmelovací hmotou, která mohla vést k povrchovým nedokonalostem a problémům s přesností. Používaný lithiumdisilikát působil na základě své krystalické struktury často šedivě a jakoby „bez života“. Nic, na co by si chtěl člověk zvykat, jak shledává zubní technik Ömer Gençtürk (majitel Da Vinci Dental Studio, Antalya, Turecko). Ten obdržel k testování novou generaci presované keramiky VITA AMBRIA z lithiumdisilikátu zesíleného oxidem zirkoničitým a ve spolupráci se zubním lékařem Ahmetem Emre Gülerikem (DentGroup Klinik, Antalya, Turecko) dosáhl již při prvním použití vysoce estetického výsledku. Jeho zkušenosti v interakci s fazetovací keramikou VITA LUMEX AC popisuje v následujícím rozhovoru zaměřeném na estetické ošetření čtyř horních řezáků pomocí fazet u jedné mladé pacientky.
Mnozí zubní technici se vyhýbají tomu, aby začali ve svých laboratořích pracovat s novým materiálem. Jaké zkušenosti jste na tomto poli učinil Vy s presovanou keramikou VITA AMBRIA?
Ano, vždy zcela přirozeně existují obavy, zvláště tehdy, když nastavené procesy doposud dobře fungovaly. Ale zvědavost nakonec vždy převážila. Já sám jsem chtěl vidět, zda mohu s materiálem VITA AMBRIA skutečně dosáhnout lepších výsledků. Držel jsem se prostě návodu k použití. Nebylo zapotřebí nijak zvlášť studovat. Již při prvním použití jsem se mohl přesvědčit, že VITA AMBRIA má skutečně vlastnosti, které výrobce slibuje.
Jak důležitá je absolutní barevná věrnost materiálu vůči barevným standardům VITA ve spolupráci se zubní ordinací?
Barevné vzorníky VITA jsou celosvětovým standardem. Přirozeně tak musí i tento materiál odpovídat příslušným odstínům ve vzorníku. Pokud na pacientovi vyberu A3.5, měla by být výsledkem též A3.5 v presované a fazetovací keramice. Pouze tak mohu s ohledem na pacienty skutečně reprodukovat příslušný odstín a mám jistotu, že mí zákazníci a jejich pacienti jsou spokojeni s mou prací. Keramický materiál VITA AMBRIA prokázal v níže uvedeném případu absolutní barevnou věrnost.
Odstraňování zatmelovací hmoty je pokaždé napínavý okamžik. Jaké zkušenosti jste získal při této fázi?
Ano, to souhlasí, odstraňování zatmelovací hmoty je vskutku okamžikem pravdy. Právě i proto, že jsem materiál VITA AMBRIA předtím vůbec neznal. A samozřejmě je to též okamžik, kdy člověk doufá, že keramickou práci dostane ven ze zatmelovací hmoty bez poškození. Tenké fazety se v uvedeném případě osvědčily jako dostatečně pevné. Co mě však nadchlo, byla absolutně minimální reakční vrstva se zatmelovací hmotou a přesně a čistě vypresovaný povrch keramické náhrady.
Jak jste s fazetovací keramikou VITA LUMEX AC zajistil barevné přechody a zreprodukoval dentinové jádro?
Dentinové jádro se mi podařilo zhotovit ve správné základní barvě zubu, tudíž jsem na anatomicky redukovaných ploškách neměl příliš práce s tím, abych dosáhl opticky prostorového, z hloubky působícího, efektu. Pro optimální barevné přechody jsem cervikálně navrstvil malé množství OPAQUE DENTINE A1 pro překrytí barevně sytějšího jádra z DENTINE A1. Efekt anatomie mamelonů jsem založil pomocí materiálu MAMELON saffron (šafrán) a dále jej zdůraznil mezivrstvou z mixu DENTINE A1 a ENAMEL clear v poměru jedna ku jedné.
Jak jste přesně postupoval při vrstvení sklovinné vrstvy pomocí VITA LUMEX AC? Máte nějaký tip, jak při něm zajistit výsledný halo efekt?
Abych docílil přirozené hry barvy a světla, provedl jsem vrstvení translucentním ENAMEL light, neutrálním ENAMEL clear, světle modrým OPAL TRANSLUCENT opal-azure a světle žlutým TRANSLUCENT light-blonde. Po prvním pálení pak následovalo závěrečné incizální vrstvení světle modrým TRANSLUCENT waterdrop. Halo efekt se mi podařilo zrealizovat z palatinální strany pomocí vyváženého mixu z OPAQUE DENTINE A1, ENAMEL light a silně fluorescenčního FLUO INTENSE cream. A výsledek? Absolutně špičková estetika s pouhými dvěma páleními!
Velice děkujeme za poskytnutý rozhovor!
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
8. 9. 2023 | Zprávy z firem
29. ročník veletrhu PRAGODENT otevře své brány už ve čtvrtek 12. října. Máte proto nejvyšší čas se zaregistrovat.
28. 8. 2023 | Zprávy z firem
V současnosti mají zubní lékaři a dentální hygienistky na výběr z relativně velkého množství ordinačních programů pro...
18. 9. 2023 | Zprávy z firem
Společnost Ivoclar, jeden z předních...
- Zubní lékař Hledáme zubního lékaře/lékařku
- Zubní lékař Přijmeme zubního lékaře/lékařku
- Zubní lékař Přijmeme zubního lékaře/lékařku
- Zubní lékař Zubní Lékař/ka
- Dentální hygienistka Dentální hygienistka - PRAHA 4