Výhody používání DentalMonitoring při ortodontické léčbě fixním aparátem
Lepší efektivita, včasná detekce a management akutních problémů
Abstrakt
Cíl
Cílem této studie bylo prozkoumat využití DentalMonitoring (DM), pokročilého systému vzdáleného monitoringu založeného na umělé inteligenci, za účelem zvýšení efektivity léčby pomocí rovnátek v ortodoncii. Konkrétně jsme se snažili prozkoumat vliv na zredukování potřeby zbytečných osobních návštěv, včasné stanovení termínů návštěv z důvodu akutní situace a zlepšení hygieny.
Materiály a metody
Do této studie bylo zařazeno 20 pacientů, kteří podstoupili léčbu rovnátky, a byli rozděleni do 2 skupin: skupina A byla monitorována pomocí systému DentalMonitoring a skupina B při tradičních návštěvách v ordinaci bez monitoringu na dálku. Na konci 11měsíčního období byly shromážděny následující údaje pro statistickou analýzu: celkový počet návštěv v ordinaci, celkový počet návštěv z důvodu akutní situace (plánovaných i neplánovaných), počet upozornění/pokynů k hygieně zaslaných pacientům, celkový počet naplánovaných návštěv za účelem dentální hygieny.
Výsledky a závěr
Pacienti, kteří používali DentalMonitoring, absolvovali o 24,5 % méně návštěv v ordinaci, o 80,8 % méně neplánovaných návštěv z důvodu akutní situace, prostřednictvím aplikace DM obdrželi o 312 % více pokynů a upozornění k hygieně a celkově absolvovali méně naplánovaných návštěv za účelem dentální hygieny.
Tato studie dospěla k závěru, že používání DM při léčbě rovnátky může být velmi efektivním způsobem, jak na dálku včas detekovat a zvládnout akutní situace a v důsledku toho zlepšit hygienu a celkovou efektivitu léčby.
Úvod
V posledních letech došlo v oboru ortodoncie k výraznému posunu směrem k monitorování léčby na dálku. Tento trend urychlila pandemie COVID-19, která přiměla mnoho ortodontistů a vědců k tomu, aby zkoumali možnosti využití technologií monitoringu na dálku a mohli pokračovat v poskytování péče pacientům prostřednictvím kontroly průběhu léčby na dálku, včas detekovat akutní situace a udržovat otevřené komunikační kanály.
Předběžné výsledky těchto studií byly většinou pozitivní a ukázaly, že teleortodoncie umožňuje zvládnout většinu akutních situací, které by jinak vyžadovaly návštěvu v ordinaci, pomoct při předvídání potřeb v průběhu léčby a přípravě potřebných léčebných pomůcek a nahradit pravidelné kontrolní návštěvy díky informacím poskytovaným pacientem spolu s fotografiemi ve vysokém rozlišení.1, 2, 3
Slibné výsledky těchto snah vedly k tomu, že i v postpandemickém světě má monitoring na dálku nadále své místo.4 Je však důležité poznamenat, že většina těchto studií zkoumala využití základních digitálních komunikačních platforem, jako jsou WhatsApp a Zoom, které nejsou pro lékařské prostředí nejvhodnější.
Je třeba mít na paměti omezení a nedostatky těchto základních platforem, které lze použít pro účely teleortodoncie. Mezi tyto nedostatky lze zařadit obavy o bezpečnost dat/zdravotních záznamů, nedostatečnou kompatibilitu hardwaru/softwaru, nedostatečné proškolení pacientů, přesnost a kvalitu informací a časovou náročnost pro ordinaci, zejména tehdy, je-li třeba vše ručně kontrolovat.5
Cílem této studie bylo prozkoumat využití DentalMonitoring (DM), pokročilého systému vzdáleného monitoringu založeného na umělé inteligenci, určeného k monitorování všech typů ortodontické léčby, za účelem zvýšení efektivity léčby pomocí rovnátek v ortodoncii. Konkrétně jsme se snažili prozkoumat vliv na zredukování potřeby zbytečných osobních návštěv, včasné stanovení termínů návštěv z důvodu akutní situace a zlepšení hygieny.
Materiály a metody
Do studie bylo zařazeno 20 pacientů, kteří podstoupili léčbu ortodontickým aparátem. Vzorek tvořilo 14 žen a 6 mužů s průměrným věkem 20,5 roku u skupiny A (7 mužů / 3 ženy) a 23 let u skupiny B (7 mužů / 3 ženy).
Skupina A byla monitorována pomocí systému DentalMonitoring System™ (A) a skupina B formou tradičních osobních návštěv ordinace (B). Obě skupiny měly konvenční fixní aparát v rozsahu celého horního a dolního zubního oblouku.
Doba sledování léčby byla u všech pacientů 11 měsíců, během nichž byla vyhodnocována efektivita léčby a ústní hygiena. Byly posuzovány následující parametry:
- Počet návštěv v ordinaci.
- Počet návštěv z důvodu akutní situace v ordinaci.
- Počet hygienických upozornění zaslaných prostřednictvím DM skupině A.
- Počet písemných poznámek ve složce pacientů týkajících se ústní hygieny u skupiny B.
- Počet naplánovaných návštěv za účelem dentální hygieny pro pacienty skupiny A a skupiny B.
Všechny údaje byly shromážděny a analyzovány pomocí vhodných statistických metod.
Výsledky
Prostřednictvím DM bylo u skupiny A na dálku vyřešeno celkem 156 virtuálních akutních situací. Tyto akutní situace byly vyřešeny poskytnutím automatických a personalizovaných pokynů pacientům, čímž odpadla nutnost návštěvy ordinace.
U skupiny B bylo pouze 81 ze 121 (66 %) akutních situací „skutečnými akutními situacemi“ vyžadujícími návštěvu ordinace. Čtyřiceti návštěvám (34 %) bylo možné se vyhnout.
Skupině A bylo na základě posouzení umělou inteligencí prostřednictvím aplikace DM zasláno 103 automatických upozornění týkajících se ústní hygieny, zatímco u skupiny B lékař zapsal do složky pacienta 25 poznámek týkajících se ústní hygieny.
Počet potřebných návštěv za účelem dentální hygieny byl během sledovaného období u skupiny A 16, zatímco u pacientů ze skupiny B ve stejném časovém intervalu 27.
Výsledky porovnání parametrů sledovaných u obou skupin ukázaly významný rozdíl (p < 0,05) u následujících parametrů:
- Pacienti skupiny A absolvovali o 24,5 % méně návštěv (tabulka 1).
- U pacientů skupiny A bylo zaznamenáno o 80,8 % méně naplánovaných návštěv z důvodu akutní situace (tabulka 2).
- Pacienti skupiny A obdrželi o 312 % více hygienických pokynů než pacienti skupiny B (tabulka 3).
Počet naplánovaných návštěv za účelem ústní hygieny se mezi oběma skupinami významně lišil, přičemž u skupiny B bylo zapotřebí o 40,4 % více návštěv (tabulka 4).
Diskuze
Tato studie zjistila, že u skupiny DM byl ve srovnání s kontrolní skupinou (151 vs. 121) vyšší počet akutních situací. Bylo to tím, že umělá inteligence DM dokázala včas odhalit problémy, kterých si pacienti nemusí být ani vědomi, dříve, než dojde k jejich zhoršení a způsobí odchýlení léčby od plánu. Včasná detekce umožnila řešit mnoho těchto akutních situací na dálku, pokud to bylo možné, a u ostatních vhodně naplánovat návštěvu ordinace, čímž se předešlo zbytečným a nepředvídaným situacím. U kontrolní skupiny tomu tak nebylo, protože 34 % návštěv z důvodu akutní situace bylo možné se vyhnout a 80,8 % akutních návštěv v ordinaci bylo neočekávaných. Tento výsledek potvrzuje zjištění výše zmíněných studií ohledně možnosti efektivního řešení a třídění akutních situací pomocí monitoringu na dálku. Při léčbě pomocí rovnátek obecně jsou nejčastějšími akutními situacemi uvolnění zámku, otevření spony, poranění sliznice, sklouznutí distálního drátu, uvolnění ligatury a zánět dásní.8 Pacienta lze v mnoha případech prostřednictvím aplikace navést, jak jednotlivé situace řešit. Například, pokud se jedná o fyzický diskomfort způsobený posunutím drátů nebo ligatur, je pacient naveden k tomu, jak použít dentální vosk nebo pinzetu k úpravě polohy drátu. Pokud se problém týká mechaniky aparátu, například otevřené spony, může být pacient na dálku naveden rovněž k tomu, jak sponu zavřít. A v situacích, které nelze na dálku zvládnout, jako je například uvolněný zámek, je brzké odhalení klíčové pro včasné posouzení situace a odpovídající naplánování příští návštěvy.
Dalším aspektem včasné detekce problémů, pravidelného monitoringu a digitální komunikace je uklidnění pacienta a zlepšení přístupu k dodržování léčby, zejména pokud jde o hygienu. V této studii obdrželi pacienti s DM výrazně více pokynů k hygieně než kontrolní skupina (o 312 % více), což vedlo ke značnému zlepšení hygieny, protože u pacientů s DM bylo zapotřebí výrazně méně návštěv za účelem dentální hygieny. Jiné studie uvedené v seznamu literatury zjistily, že používání aplikací pro chytré telefony může zvýšit míru spolupráce ze strany ortodontických pacientů a vést k významnému zlepšení ústní hygieny, zejména u pacientů podstupujících léčbu fixními rovnátky.9, 10, 11
V neposlední řadě je třeba zmínit i prvek úspory času daný vyšší efektivitou. Skupina DM absolvovala díky eliminaci zbytečných návštěv a třídění akutních situací o 24,5 % méně návštěv v ordinaci. Jiné studie ukázaly, že používání DM při léčbě samoligovacími rovnátky vede k významnému snížení počtu nezbytných návštěv v ordinaci, zejména pak v první fázi léčby, kdy lze interval návštěv prodloužit a ponechat drátu čas plně projevit svůj účinek.12 To znamená, že dochází ke zkrácení průměrné doby strávené v ordinaci a snížení nákladů na materiál a počtu návštěv. Pacienti jsou navíc sledováni častěji, což umožňuje ortodontistům přesnější vyhodnocování průběhu léčby.
Závěry
Využívání systému DentalMonitoring při léčbě rovnátky se ukázalo jako velmi efektivní způsob detekce a monitoringu akutních situací na dálku.
Pečlivé sledování léčby pacientů prostřednictvím pravidelných skenů kontrolovaných umělou inteligencí vedlo k tomu, že problémy, které by obvykle zůstaly bez povšimnutí, byly odhaleny častěji a dříve, což umožnilo včas přijmout opatření, která zabránila zhoršení situace a vyřešila problémy na dálku. U kontrolní skupiny nebyly návštěvy ordinace z důvodu akutní situace nezbytné ve 34 % případů a 80,8 % návštěv z důvodu akutní situace bylo neočekávaných. U skupiny DM naopak došlo k výraznému snížení celkového počtu návštěv o 24,5 %, přičemž všechny návštěvy z důvodu akutní situace byly předvídatelné a vše na ně bylo předem připravené. U skupiny DM bylo navíc pozorováno zlepšení ústní hygieny.
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
- Favero, L.; Pavan, L.; Arreghini, A.; Communication through telemedicine: Home teleassistance in orthodontics.. Eur. J. Paediatr. Dent. 2009, 10, 163-167,
- Stein, C. D., Xiao, X., Levine, S., Schleyer, T. K., Hochheiser, H., & Thyvalikakath, T. P. (2016). A prototype mobile application for triaging dental emergencies. Journal of the American Dental Association (1939), 147(10), 782–791.e1. https://doi.org/10.1016/j.adaj.2016.03.021
- Maspero, C., Abate, A., Cavagnetto, D., El Morsi, M., Fama, A., & Farronato, M. (2020). Available Technologies, Applications and Benefits of Teleorthodontics. A Literature Review and Possible Applications during the COVID-19 Pandemic. Journal of clinical medicine, 9(6), 1891. https://doi.org/10.3390/jcm9061891
- Caprioglio, A., Pizzetti, G. B., Zecca, P. A., Fastuca, R., Maino, G., & Nanda, R. (2020). Management of orthodontic emergencies during 2019-NCOV. Progress in Orthodontics, 21(1). https://doi.org/10.1186/S40510-020-00310-Y
- Jampani ND, Nutalapati R, Dontula BS, Boyapati R. Applications of teledentistry: a literature review and update. J Int Soc Prev Community Dent. 2011 Jul;1(2):37–44. doi: 10.4103/2231-0762.97695.
- Saccomanno S, Quinzi V. Utility of Teleorthodontics in Orthodontic Emergencies during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review. Healthcare (Basel).2022 Jun 14;10(6):1108
- Gyawali, R., Pokharel, P. R., & Giri, J. (2019). Emergency appointments in orthodontics. APOS Trends in Orthodontics, 9(1), 40–43. https://doi.org/10.25259/APOS-9-1-7
- Gyawali, R., Pokharel, P. R., & Giri, J. (2019). Emergency appointments in orthodontics. APOS Trends in Orthodontics, 9(1), 40–43. https://doi.org/10.25259/APOS-9-1-7)
- Borujeni, E.S.; Sarshar, F.; Nasiri, M.; Sarshar, S.; Jazi, L. Effect of teledentistry on the oral health status of patients undergoing fixed orthodontic treatment at the first three follow-up visits. Dent. Med Probl.2021, 58, 299–304.
- Farhadifard, H.; Soheilifar, S.; Farhadian, M.; Kokabi, H.; Bakhshaei, A. Orthodontic Patients’ Oral Hygiene Compliance by Utilizing a Smartphone Application (Brush DJ): A Randomized Clinical Trial. BDJ Open 2020, 6, 24.
- Rozenblum, R. et al. The impact of medical informatics on patient satisfaction: a USA-based literature review. Int J Med Inform. 82, 141–158 (2013)
- Impellizzeri A, Horodinsky M. Dental Monitoring Application: it is a valid innovation in the Orthodontics Practice? Clin Ter. 2020 May-Jun;171(3):e260-e267.
23. 11. 2023 | Ortodoncie
Ortodontická léčba pacientů s gingiválními recesy, kostní atrofií a parodontálním zánětem...
24. 5. 2023 | Ortodoncie
Lepší efektivita, včasná detekce a management akutních problémů
So 23. 11. 2024 | 9.00 – 16.30 hod.