Technika Canvas pro esteticky náročné náhrady ve frontálním úseku chrupu
Pacient, 50letý muž, si přál výměnu dvou stávajících frontálních korunek (obr. 1), které již nesplňovaly jeho představu o estetice úsměvu. Požádal nás o nové a přirozeně vypadající celokeramické náhrady, které by hladce splynuly s okolním chrupem. Protože preparované zuby měly velmi tmavou barvu (obr. 2), museli jsme být opatrní při výběru materiálu pro zhotovení náhrad a najít materiál, který by i přes náročné podmínky zajistil dokonalý estetický výsledek.
Po odstranění starých korunek spolupracující zubní lékaři, DDS Toccos Praxitelis a DDS Soulioti Myrto, mírně upravili stávající preparaci zubů tak, aby se ujistili, že poskytne vhodný podklad pro celokeramické náhrady. Poté provedli digitální otisk pomocí skeneru Trios od společnosti 3Shape (obr. 3).
Následně jsme virtuálně navrhli nové korunky v plně anatomickém tvaru a zkontrolovali jejich tloušťku (obr. 4–6). Na základě prostorové analýzy jsme mohli vybrat nejvhodnější materiál z hlediska jeho vlastností vhodných pro překrytí probarvených pahýlů zubů a možností pro individuální charakterizaci – tedy dostatečného prostoru pro navrstvení transparentních i translucentních hmot a zhotovení přirozeně vypadajících korunek, které optimálně splynou s okolními vlastními zuby našeho pacienta.
V tomto případě jsme se rozhodli použít materiál IPS e.max ZirCAD Prime, abychom měli dostatečně stabilní a optimálně opakní materiál pro cervikální a střední část korunek a zároveň mohli těžit z gradientu translucence: Tento materiál disponuje „Gradient Technology“ v podobě dvou typů oxidu zirkoničitého, a to vysoce pevného opakního 3Y-TZP v dentinové zóně a vysoce průsvitného 5Y-TZP v incizální zóně. Díky této kombinaci se disky IPS e.max ZirCAD Prime vyznačují plynulou gradací odstínu od opakních vrstev po transparentní pro hladký přechod mezi dentinovou a incizální oblastí. Tento materiál byl pro našeho pacienta vynikající volbou, protože oxid zirkoničitý 3Y-TZP se mj. vyznačuje vysokou pevností (1200 MPa) a potřebnou opacitou k účinnému zamaskování tmavě zabarvených pahýlů zubů. I po cut-backu zůstala dostatečná vrstva materiálu 1–1,2 mm – virtuální měření tloušťky náhrad před (obr. 7) a po cut-backu (obr. 8, 9). Díky vysoce průsvitnému 5-Y-TZP bylo možno v incizální třetině korunek dosáhnout postupně se zvyšující průsvitnosti už v základní vrstvě zirkonu.
Techniku Canvas jsem rozvíjela krok za krokem v průběhu let, protože jsem jako zubní technik potřebovala najít způsoby, jak zhotovit vysoce estetické náhrady předvídatelnějším a efektivnějším způsobem. Jde o kombinaci techniky 3D barvení a vrstvení. Labiální plocha budoucí korunkové náhrady je seříznuta, aby byl vytvořen dostatečný prostor pro barvení a vrstvení efektových materiálů, přičemž se zachoval obrys konečného tvaru, zatímco oblasti mamelonů jsou seříznuty v menší míře. Tato nerovnoměrná trojrozměrná redukce monolitického tvaru navržené korunkové náhrady vytváří různé hloubky a zesiluje požadovanou gradaci translucence v určitých oblastech náhrady, která je typická pro přirozené zuby (obr. 10). Orální povrch korunky je zhotoven monoliticky, aby byla využita vysoká pevnost celokeramického materiálu (oxidu zirkoničitého nebo lithium disilikátu) a jeho odolnost vůči okluzním silám.
Nápad pojmenovat tuto techniku „Canvas“ vznikl proto, že při zachování obrysu konečného tvaru získáme povrch jako plátno, na který můžeme velmi trvanlivým a předvídatelným způsobem nanášet všechny efektové hmoty a barvy a vytvářet tak vnitřní charakteristiky náhrad s různými odstíny a skvrnami. Podobně jako mají malíři plátno, na které vytvářejí své kresby. Po vypálení charakterizačních materiálů se na vestibulární plochy celokeramických náhrad kromě barev nanáší tenká vrstva keramiky pro přirozeně vypadající vzhled.
V tomto případě jsme se rozhodli použít techniku Canvas, abychom dosáhli vysoké estetiky a zachovali maximální pevnost zhotovených náhrad, protože pacient trpěl bruxismem. Po provedení všech přípravných prací byly náhrady vyfrézovány a poté vyzkoušeny v ústech pacienta, kde byla ověřena jejich schopnost překrýt tmavé pahýly zubů. Bylo zjištěno, že materiál IPS e.max ZirCAD Prime splňuje veškerá naše očekávání (obr. 11).
Po vyzkoušení jsme mohli přistoupit k dokončení náhrad pomocí techniky Canvas. Prvním krokem je wash pálení pro spojení dvou různých materiálů: oxidu zirkoničitého a keramického fazetovacího materiálu. Namísto keramických prášků pro wash pálení lze použít barvicí materiály a glazovací pasty IPS Ivocolor. Tímto způsobem můžeme zároveň s wash pálením nanést vnitřní charakterizace náhrady v jednom kroku.
Základní odstín zvoleného barevného zirkonu jsme dále individualizovali pomocí barvicích past. Do krčkové oblasti náhrad jsme umístili malé množství pasty IPS Ivocolor Shade Dentin SD1, aby odpovídala odstínu zubu pacienta. Abychom zvýšili průsvitnost řezákové oblasti, nanesli jsme tenkou vrstvu pasty IPS Ivocolor Shade Incisal SI3, která má modrošedou barvu. V mezerách mezi mamelony jsme použili odstín SI1, který má modrou barvu, pro intenzivnější efekt transparence. Pro zvýraznění mamelonů byl použit materiál IPS Ivocolor Essence v odstínu Creme. Kombinací krémové a modré barvy vznikl atraktivní kontrast, který vytvořil iluzi prostorové hloubky (obr. 12–15). Následovalo další pálení, kterým jsme zafixovali barevné efekty.
V dalším kroku jsme provedli vrstvení sklovinné hmoty labiálně. Vzhledem k tomu, že konečný obrys náhrad byl vytvořen z oxidu zirkoničitého, labiální povrch a jeho prostorové linie byly navrstveny pomocí IPS e.max Ceram Power Incisal v odstínu I1 (obr. 16).
Po druhém pálení byly náhrady opracovány broušením do konečného tvaru a byla vytvořena povrchová textura. V posledním kroku jsme náhrady glazovali pomocí glazovací pasty, přičemž jsme dbali na to, aby pasta nevykazovala příliš hustou konzistenci a nezmizela pod ní povrchová textura.
Specifická přání pacienta jsme mohli bez obtíží splnit díky použití barvicích a glazovacích materiálů IPS Ivocolor a fazetovací keramiky IPS e.max Ceram, které jsou barevně sladěné. Estetické požadavky na náhrady ve frontálním úseku jsou extrémně vysoké. Výsledek jasně ukazuje, že naše rozhodnutí použít IPS e.max ZirCAD Prime v kombinaci s technikou Canvas bylo v této situaci správné. Plynulá progrese průsvitu, odstínu a pevnosti, která je pro tento materiál charakteristická, nám umožnila zhotovit výjimečně estetické celokorunkové náhrady, které neutralizovaly tmavé zabarvení pahýlů zubů. Tato technika umožňuje zhotovit velmi estetické náhrady s optimálně přirozeným vzhledem (obr. 17, 18).
Případ byl realizován ve spolupráci se zubními lékaři DDS Toccos Praxitelis a DDS Soulioti Myrto.
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
29. 5. 2024 | Technologie
Oxid dusný N2O je osvědčené a všestranné anestetikum, které se používá ve stomatologii...
20. 9. 2024 | Technologie
Zobrazovací technologie hrají v diagnostice stomatologických onemocnění...
7. 3. 2023 | Technologie
Pokud se ptáte, co je aktuálně jedním z největších přínosů CAD/CAM technologií pro zubní laboratoř...