Aplikace MojeLab: Minirecenze a rozhovor s tvůrcem Jiřím Sedláčkem
Pokusíme se vám přiblížit zajímavý projekt, který by mohl aspirovat na užitečný praktický databázový a organizační PC software pro dentální odborníky odpovídající digitálním potřebám 21. století. Podle tvůrce této aplikace s názvem MojeLab, Jiřího Sedláčka, se jedná o komplexní nástroj, který řeší spolupráci zubní ordinace s laboratoří. Propojuje lékaře a technika a jeho cílem je zvyšování efektivity práce a spokojenosti pacientů.
Po přihlášení do účtu MojeLab mě zaujalo, že na ploše je minimum tlačítek. Na horní liště jsou pouze 4 hlavní menu: Zakázky, Zaměstnanci, Zákazníci a Ceníky. Profil zubního lékaře nebo technika-zaměstnance má v menu pouze položku Zakázky. Od prvních kroků se práce s aplikací jeví jako poměrně jednoduchá a intuitivní. První zkušenosti vedou k předpokladu, že i zubní technici nebo lékaři, kteří se dosud příliš „neskamarádili" s výpočetní technikou, by se mohli aplikaci rychle naučit ovládat.
V každém startovacím účtu aplikace jsou pro snazší orientaci přednastaveni dva fiktivní zákazníci a několik vzorových ceníků. Proto každý nový uživatel může okamžitě aplikaci zkoušet a učit se s ní pracovat. Přednastavené ceníky jsou, dle našich zjištění, reálné ceníky zubní laboratoře a frézovacího centra JS Lab, což je jako inspirace a podpora pro tvorbu cenové obchodní strategie uživatele aplikace rozhodně bonus navíc.
Nebudu obsáhle popisovat veškeré funkce a možnosti aplikace, ale zmíním se především o těch, které mne nejvíce zaujaly. Aplikace je primárně určena pro správu zakázek zubní laboratoře, ovšem důraz je evidentně kladen také na co nejefektivnější spolupráci se zubními lékaři. Zubní lékaři a technici zde mají možnost komunikovat přímo v kartě pacienta – obě strany jsou také zároveň informovány o novém záznamu v rámci probíhající komunikace, tedy o nových zprávách či fotografiích v jednotlivých kartách pacientů. Tyto notifikace nových záznamů jsou ovšem vidět pouze po přihlášení do aplikace, což je škoda. Věřím, že tvůrci na tomto ještě zapracují a doplní možnost upozornění na nové záznamy formou e-mailu či SMS – dle preferencí uživatele.
Zaujaly mne také možnosti zpětné vazby, kterou aplikace poskytuje. Zubní lékař zde má možnost velice jednoduše v několika sekundách ohodnotit kvalitu dodaného protetického výrobku/zakázky. Aplikace automaticky tyto vstupní informace vyhodnocuje a zubní technici mají v každém okamžiku aktuální přehled o tom, kolik procent zakázek bylo vysokých do skusu, kolik jich mělo nedokonalý tvar nebo barvu apod. Pokud se tato funkce projeví v běžné praxi jako uživatelsky přívětivá a relevantní, může se s velkou pravděpodobností stát silným nástrojem pro zlepšování kvality a organizace práce v zubní laboratoři, a to znamená také konkurenční výhodu.
I zubní ordinace mohou tedy tuto aplikaci využít jako užitečný nástroj. Lékař může mít „komunikační okno" se spolupracující laboratoří neustále aktivní na liště plochy svého ordinačního PC, a získat tak možnost kdykoli v několika sekundách zkontrolovat aktuální stav svých zakázek. Umím si představit, že si v aplikaci vytvoří účet přímo zubní ordinace, která posílá zakázky do více různých laboratoří a na „jednom místě" tak získá v reálném čase aktuální on-line přehled o všech svých zakázkách. Tvůrci slibují, že právě toto je jeden ze směrů, který budou rozvíjet.
Dle prvních zkušeností s aplikací MojeLab lze konstatovat, že zde vzniká nadějný praktický a smysluplný nástroj, který může ulehčit a zlepšit spolupráci ordinací a laboratoří. V redakci jsme velmi zvědavi, jak se tento projekt bude dále vyvíjet a jeho tvůrcům držíme palce.
Rozhovor s panem Jiřím Sedláčkem, autorem hlavní myšlenky aplikace MojeLab:
Jak jste se jako zubní technik a majitel zubní laboratoře dostal k vývoji softwaru?
Před 3 lety jsme začínali mít „růstové" problémy. Zjistili jsme, že bez softwaru, který umí řídit procesy v zubní laboratoři, to už dál nepůjde. A softwary, které se nabízely a nabízejí na českém trhu, byly zastaralé už pár let po svém vzniku. Asi rok a půl jsem strávil hledáním té správné IT firmy, která nám software vyvine na míru.
O Vašem softwaru „na míru" jste psal v jednom z loňských vydání StomaTeamu. Jaký je rozdíl mezi aplikací MojeLab a softwarem, který používá Vaše laboratoř JS Lab?
Ten rozdíl je obrovský. Náš software má hodně funkcí, bez kterých se laboratoř naší velikosti neobejde, ale pro většinu zubních laboratoří jsou zbytečné. Je poměrně složitý a je potřeba se jej naučit zevrubně používat. Nová aplikace MojeLab je naprogramována ve zcela jiném programovacím jazyku a je také připravena pro přidávání dalších funkcí. Nyní umí vše, co nezbytně zubní laboratoř nebo ordinace potřebuje. Je velmi jednoduchá a intuitivní a je připravena na „zátěž" 20 tisíc laboratoří.
Český trh má ale jenom asi 800 laboratoří, není to zbytečné?
Cílíme především na zahraniční trhy – doslova na celý svět. V nastavení svého účtu si uživatel, ať už je kdekoli, může sám nastavit jakoukoli světovou měnu a časové pásmo.
Jak úspěšná je první verze softwaru? Vím, že jste ji propagoval již na Pragodentu 2017.
Není úspěšná, máme jenom necelých dvacet instalací. Dlouho jsem se tomu divil. Ale právě tento neúspěch nás zčásti motivoval vytvořit „světovou" verzi.
To je poměrně překvapující vzhledem k tomu, že aplikace se jeví jako velmi životaschopná. Co tedy odrazuje potenciální uživatele?
Zjednodušeně řečeno, neprodává se kvůli mně. Hned vysvětlím: Když mi poprvé jeden majitel zubní laboratoře řekl, že ode mě by si software pro zubní laboratoř nikdy nevzal, protože bych o něm věděl všechno, tak jsem to nepochopil a zapomněl na to. Poté mi to stejné různými způsoby řekli další zubní technici. To už jsem zpozorněl a snažil jsem se jim jejich obavy vyvracet. A když mi to řekl i majitel zubní laboratoře, kterého si velmi vážím, tak to už mě doslova šokovalo. Teprve v tomto okamžiku mi to naplno došlo. Někteří čeští zubní technici si opravdu myslí, že já jako majitel největší zubní laboratoře v Česku a zároveň majitel softwaru, budu stahovat z jejich účtů kontakty na jejich zákazníky, budu znát jejich ceny a budu jejich zubním lékařům nabízet naše služby.
Tyto obavy se zdají být logicky opodstatněné, jak je tedy vnímáte Vy?
Samozřejmě, že by náš hlavní programátor nebo majitel IT firmy, kteří jediní mají přístup do databáze, ta data dokázali stáhnout a dát mi je. Ovšem pokud bych využil takto získaných kontaktů a informací v přímé návaznosti na aplikaci MojeLab, tak by se to naši zákazníci (uživatelé aplikace) rychle dozvěděli a bylo by to přinejmenším krátkozraké – spíš naprosto hloupé. A především, lze přece poměrně snadno vyhledat kontakty na veškeré české zubní ordinace a oslovit je. Lze také využít další možnosti, jako např. zprostředkování cílené individuální kampaně, kterou nabízí vaše redakce. Netřeba sofistikovaného softwarového nástroje „průmyslové špionáže", aby si každý podnikatel v oboru zjistil podstatné informace o své přímé konkurenci – obzvláště na našem malém českém trhu. Zmíněné obavy se tedy na první pohled jeví jako logické, ale při bližším pohledu jsou logicky liché. Při vzniku projektu MojeLab mě bohužel ani vzdáleně nepřišlo na mysl, že budu muset čelit takovýmto obavám a argumentům ze strany svých kolegů. Nyní už vím, že nemá smysl kohokoli přesvědčovat o tom, že bych se nikdy k něčemu takovému nesnížil – ani z etického hlediska, ani čistě z logiky věci.
Na Vaší přednášce „Zisková zubní laboratoř" v prosinci v Praze jsem se Vás dotázal, proč vlastně veřejně prezentujete know-how Vaší zubní laboratoře. Mnoha lidem to přijde podezřelé a hledají za tím postranní úmysly. Byl jste mým dotazem trochu zaskočen, ale dostalo se mi smysluplné odpovědi. Mohl byste ji zopakovat?
A víte co, já vám nyní odpovím po vzoru aplikace MojeLab, tedy maximálně jednoduše: Jeden z důvodů je zvyšování ziskovosti a efektivity mých firem.
To jste mě překvapil, tehdy jste odpověděl jinak.
Ono to však s tím, co jsem Vám tehdy říkal, není nijak v rozporu. Na všech workshopech ukazuji, jak vydělávat v našem oboru peníze. Skoro vždy jde v první řadě o peníze. Málokdo si to však umí přiznat a schovává to za různé „ušlechtilejší" důvody.
Ale ty „ušlechtilejší" důvody jste mi tehdy vyjmenoval.
Ano, vím. A proto jsem teď odpověděl takto jednoduše. Ale pokusím se to tedy rozvést:
Většina zaměstnanců českých zubních laboratoří si ničí svoje zdraví prací od rána do večera za naprosto neadekvátní mzdu. Myslím především tzv. I-kódy snímatelných zubních náhrad a korunky fazetované C+B nebo kompozitem. Proto v našem oboru ubývá šikovných zubních techniků a mladí absolventi zdravotnických škol odcházejí z oboru. Vadí mi to a chci ukázat, že to jde i jinak a chci aspiranty zubní techniky motivovat. Pokud se rozpadne trh, na kterém působím, nebo se bude opírat o levnou, takřka „otrockou" manufakturní práci s minimální ziskovostí, nemohu mít úspěch ani já. Pro svůj úspěch a zisk potřebuji, aby byl dentální trh „ekonomicky zdravý". A např. workshopy jsou jeden z nejlepších marketingových nástrojů a fungují skvěle. I tento článek je vlastně reklama. Úplně všechno, co všichni děláme je reklama. Pro někoho pojmy „zisk" a „reklama" hraničí se synonymem pro sprosté slovo. Já se snažím ukazovat, že to jsou spojené nádoby a není na nich nic špatného. Každý výrobek zubní laboratoře je přece zároveň reklama. Špatná nebo dobrá, ale reklama.
Reklama je obecně vnímána spíše za lživé podbízení se a psychologickou manipulaci, která zrovna nekoresponduje s nejlepším zájmem spotřebitele, a je takto vnímána z dobrých důvodů, nemyslíte?
Máte pravdu. Souhlasím. Když je reklama v televizi, tak přepínám. Takřka všechno to jsou lži a přetvářka. I reklama ve formě firemní prezentace může být samozřejmě pojata v tomto duchu – to záleží na rozhodnutí a etice majitelů/podnikatelů. V našem oboru však bohudík nemůže být podobná strategie v konečném důsledku příliš úspěšná – naše výrobky jsou prostě buď dobré nebo ne. Co se týče naší firemní prezentace, která není obecně u zubních laboratoří obvyklá: i když se snažíme být maximálně transparentní, tak jsme podezříváni z různých manipulací a klamů. Například, občas se mi někdo zmíní, že někde zaslechl, že sice na workshopech ukazuji naše ceníky, ale ve skutečnosti dáváme zubním lékařům slevy z měsíčních faktur. Je to běžný postup mnoha laboratoří, a proto logicky předpokládají, že to děláme taky. Laboratoře ale neprodávají produkty, u kterých ani při větším množství není možné výrazně snižovat náklady. Práce zubního technika je pořád stejná, proto ani množstevní slevy nejsou v našem oboru logické a většinou nefungují. Proto je nepoužíváme. Do aplikace jsme ale museli zapracovat možnost tvorby více jednotlivých individuálních ceníků, protože to je jedna z funkcí, kterou zákazníci vyžadují.
Proč nabízíte aplikaci MojeLab zdarma? I toto bude určitě mnoha lidem podezřelé.
O tom nepochybuji. Jak o mě říká můj obchodní architekt Karel Pavlatovský: Já jsem totiž celkově podezřelý člověk :-). Důvod, proč je aplikace zdarma je jednoduchý: Je to zisk. Chceme samozřejmě na aplikaci MojeLab vydělat co nejvíce. Mnoho současných cloudových aplikací je dostupných zdarma. V online světě je to samozřejmé a nikdo se nad tím nepozastavuje. Postupně vytvoříme další funkce, které už budou zpoplatněny, což samozřejmě potenciálním zákazníkům avizujeme. Takže čím budou naše další funkce lépe a cíleněji řešit problémy našich zákazníků, tzn. čím více peněz jim naše aplikace pomůže vydělat, tím více uživatelů bude ochotných nám za její rozšíření zaplatit. Podotýkám, že již v základu je aplikace MojeLab plnohodnotným nástrojem pro běžnou praxi zubních laboratoří a ordinací. Co myslíte, přemýšlíme správně?
Zní to promyšleně a logicky. Přeji projektu MojeLab úspěch a děkuji za rozhovor.
Publikováno: StomaTeam 1/2018
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
24. 1. 2023 | Interview / reportáž
Nabízíme vám jednu z epizod podcastu Mezi zuby. Tato epizoda se věnuje...
11. 12. 2023 | Interview / reportáž
Ve dnech 16. a 17. ledna 2024 se uskuteční již 7. ročník této soutěže studentů oborů Asistent zubního technika a Diplomovaný zubní technik...
18. 1. 2024 | Interview / reportáž
Mezi tradiční akce, které se konají v první třetině roku...