Za pomoci CGM eAUDITu jsem tomu dala potřebný rámec – A máme hotovo
Tentokrát jsme zavítali do Poděbrad. Lázeňského města s krásným parkem, který v tomto prázdninovém čase láká k odpočinku a lenošení. A nedaleko Lázeňského parku, poblíž rušné cyklostezky, se v základní škole se sluníčkem ve znaku nalézá zubní ordinace, kde se dbá o tu nejlepší péči, neboť – jak říká sama MDDr. Kateřina Popovičová – s úsměvem jde všechno lépe.
Začátek roku byl přece jenom pro všechny lékaře dost náročný a hektický: nařízení GDPR... Vaše ordinace je přesto dokonale připravena. Povězte nám, jak po tom všem budete prožívat letošní doslova zaslouženou dovolenou?
Vždycky jsem se snažila věnovat pacientům péči nejen „lege artis“, ale také jim zpříjemnit prostředí. Důležitá je pro mě i péče o zaměstnance, dobré mezilidské vztahy a v neposlední řadě i řádná péče o přístroje. Vést dokumentaci ošetřených pacientů je samozřejmostí. V čem jsem ale měla od začátku rezervy, bylo vedení dokumentace o věcech okolo, jako jsou objednávky materiálů nebo evidence ochranných pomůcek. Přístroje byly sice v řádných termínech kontrolovány a servisovány, ale doklady byly na mnoha místech. Postupně jsme to během posledních dvou/tří let společně se sestrami daly dohromady. Na konci minulého roku se vylouplo GDPR, do té doby zřejmě stíněno lokální problematikou SÚKL, e-receptů a EET, což pro nás v podstatě už znamenalo známou věc. Děláme všechno správně, ale je těžké dát tomu formální podobu. Poučeny z dřívějších stresů jsme problematiku začaly studovat s prvními hláškami o nové legislativě a nenechaly se vyvést z míry odborníky, kteří na poslední chvíli hrozí sankcemi. A tak jsme v lednu už byly v podstatě připravené. Byla toho ale pěkná hromada a bylo to neučesané. Za pomoci CGM eAUDITu od společnosti CompuGroup Medical jsem tomu dala potřebný rámec. A máme hotovo. Sestřičky letos na dovolenou zaslouženě vyrážejí do teplých krajin a na hory. Já mám na dovolenou taky velké plány, snad všechno klapne, i když tedy odpočívat zrovna nebudu.
Jak si dnes stojíme ve stomatologii v porovnání se zahraničím? Je v něčem výrazná změna?
Úplně nedokážu porovnat stomatologii u nás a v zahraničí z vlastní zkušenosti, v zahraničí jsem nikdy nepracovala. Mám nějaké přenesené dojmy od kolegů. Když to ale vezmu z druhé strany, mám poměrně hodně zahraničních pacientů z různých zemí, z rozvojových i rozvinutých. Mám dost pacientů z Ruska, USA a Velké Británie, kteří se k nám vracejí, máme tu i dětské pacienty, kteří nehovoří česky. Jedna pacientka byla jako au-pair v rodině kanadského zubaře, jiná na výměnném pobytu v rodině zubaře ve velkém městě v USA a bratr pacientky z Arménie je zubař. Pacienti i odborníci se podivují, jakou máme hezkou a dobře vybavenou ordinaci a chválí ošetření. Myslím si, že v prostředí ČR nijak zvlášť nevyčníváme, podobnou chválu by asi slyšel každý. Je trošku rozdíl v komunikaci, zdá se mi, že cizí, zahraniční pacienti se snaží více zapojit, mají zájem o svůj problém, o ošetření, svoji úlohu, ale i o osobu lékaře a dokonce i sester. S našimi registrovanými pacienty máme po letech často podobný vztah. Když ale přichází český pacient, ať už s akutním problémem nebo chce „jen“ prohlídku, málokdy se snaží sám od začátku zapojit.
Do Vaší ordinace zavítá velké množství pacientů... S tím jistě souvisí i narůstající dokumentace, archivace atd.
Nové papírové karty nezakládáme. Obdobným principem, jako opatřujeme dokumenty pro úřady elektronickým podpisem, tak v PC DENTu záznamy v kartách podepisujeme eParafou, odpovídá to všem zákonným požadavkům a zároveň to velmi šetří čas. Staré karty, písemné informované souhlasy od pacientů, anamnestické dotazníky, zprávy a výměnné listy s jinými lékaři, laboratorní štítky a registrační lístky tvoří zhruba 1/3 papírové dokumentace. Problémem jsou zbývající 2/3 dokumentů, které se týkají provozu praxe, zdravotnických prostředků, dále různé denní záznamy a nyní nově i papíry okolo GDPR. To je docela smutné, podle mě by veškerá tato dokumentace mohla být snadno a přehledně vedena v počítači. Ordinační software PC DENT, který používám ve své ordinaci, zajišťuje mimo jiné také plnění všech legislativních požadavků.
Je něco, co je pro Vás v ordinaci nepostradatelné?
Pořádek. Velmi nám pomáhá grafické zpracování kalendáře CGM LIFE eSERVICES a nově k tomu dolaďujeme systém ZIRC. Obojí doporučuji, hodně to usnadní práci všem v ordinaci.
Jaké případy řešíte ve stomatologii poslední dobou nejčastěji? Je naopak něco, co Vám dělá opravdu starosti?
Není to „naopak“, je to nyní poměrně často řešený problém nebo možná hodně výrazný a emotivní problém. Na jedné straně jsou děti s perfektním stavem chrupu a velkým zájmem rodičů, na druhé straně děti s chrupem zanedbaným. Někdy jsou to děti rodičů se špatným chrupem i návyky, ale dost často jsou to děti „z lepších rodin“, děti rodičů, kteří naopak o sebe sami dbají. Není jich vůbec málo a vzhledem k tomu, že o ně budu možná pečovat ještě dlouho, dělá mi starost, s jakým chrupem a vztahem k péči o něj dojdou do dospělosti.
Navštivte nás na CGM Světě, Facebooku nebo Twitteru
Publikováno: StomaTeam 4/2018
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
5. 2. 2024 | Interview / reportáž
Víte, co je Týden čistých zubů? A chcete na něj jet zdarma?
23. 6. 2023 | Interview / reportáž
Studenti zubního lékařství jsou často právě ten typ lidí, který se nespokojí...
20. 12. 2023 | Interview / reportáž
V tomto roce se nám podařilo otevřít studium Zubního lékařství na lékařské fakultě Ostravské univerzity...