Podpora a pomoc při startu vlastní ordinace – to je Young dentist
O vlastní ordinaci sní mnoho začínajících i zkušenějších zubních lékařů. Ne všichni ale mají k dispozici vše, co ke startu potřebují. Proto vznikl program Young dentist, který má pomoci všem mladým lékařům, kteří si chtějí plnit sny, ale zároveň také žít. Usnadní jim totiž cestu k lepší praxi. Co to přesně znamená? To už prozradí zakladatel programu, MDDr. et Bc. Tomáš Machač.
Co Vás přivedlo k myšlence založit program Young dentist?
Myšlenku na založení takového programu jsem měl v hlavě už od konce studií. Zhruba před šesti lety jsem se rozhodl, že si otevřu vlastní praxi. Vyznat se v různých materiálech, smlouvách a nabídkách partnerů, pojišťoven nebo bank není snadné. Nevěděl jsem, které si vybrat, na co si dát pozor a jak nejlépe postupovat. Měl jsem pocit, že se z toho snad zblázním. Pak jsem si však uvědomil, že v každém problému se skrývá i příležitost. Oslovil jsem několik dodavatelů, zda by byli ochotni uspořádat pro mne a další mladé zubaře školení o jejich produktech a výhodách spolupráce. Přemlouvání trvalo několik měsíců, ale nakonec se snaha vyplatila a několik takových školení pro nás dodavatelé uskutečnili, a to dokonce zdarma.
Jaké byly Vaše začátky v praxi?
Snažil jsem se dělit práci mezi zubařinu, administrativu, vedení ordinace, ale rychle jsem zjistil, že sedět na více židlích jedním zadkem je velmi náročné. Proto jsem se začal poohlížet po vzdělání i v určitých manažerských dovednostech, abych vše lépe zvládl. Mám vystudovanou i ekonomickou fakultu, tak jsem se zaměřil na aplikaci znalostí z ekonomie do své praxe. My – zubní lékaři – totiž pacientům také nabízíme nějakou službu, produkt, korunku, výplň... Také musíme umět svou práci prodat, vést si nějakou dokumentaci, dělat účetnictví a tak dále. Pak jsou tu další záležitosti týkající se řízení týmu – jak vybrat dobrou sestřičku, podle čeho poznat vhodného kolegu a podobně. Měl jsem prostě spoustu otázek, na které jsem nedokázal najít odpověď... Toto vše mě přivedlo k myšlence založit program Young dentist, který by pomáhal mladým zubním lékařům s tím, jak si založit vlastní ordinaci, vybrat správné dentální materiály, kvalitní křeslo, vést dokumentaci, na které dentální firmy se obrátit nebo jak se třeba vyrovnat s pracovním stresem.
Jak Young dentist funguje?
Všechny nápady i problémy, které jsem se snažil v začátcích kariéry vyřešit sám, mi postupně zapadly do sebe. A tak vznikly čtyři základní pilíře, na kterých program stojí. Young dentist rád přirovnávám k židli. Když si představíte židli, tak má čtyři stabilní nohy, aby se vám na ní dobře sedělo a abyste z ní nespadli. Každá noha v našem případě představuje jeden základní pilíř.
Které pilíře to jsou?
První je Dental, jeho prostřednictvím lékařům dentální partneři pomáhají v rozjezdu nové ordinace nebo v jejím restartu.
Druhý pilíř patří Financím, protože bez peněz to prostě nejde. I já jsem si musel půjčit na nákup křesla a materiálů. Najít správného finančního partnera není jednoduché, když se zdá, že každý nabízí to samé. Časem jsem ale objevil specializované firmy, jako je třeba náš hlavní partner EkoRent, které umí výborně zafinancovat celou stomatologickou praxi bez nutnosti mít podnikatelskou historii. V každém případě je potřeba těm financím trochu rozumět. O edukaci v této oblasti se snažíme třeba prostřednictvím článků, které najdete na našem webu youngdentist.cz.
Třetím pilířem jsou Zákony a stabilita, protože s legislativou se jako zubní lékaři setkáváme každý den. Spousta informací, které jsou dostupné pro zubní lékaře, nejsou aktuální nebo v nich nějaké informace chybí. Proto jsem se spojil s právní kanceláří a dali jsme si společně za cíl všechny potřebné informace aktualizovat, pročíst si nejrůznější dokumenty a podklady a dát je dohromady.
Tak vznikly na našem webu srozumitelné a jednoduché články, aby všichni důležitým zákonům hravě porozuměli.
Posledním pilířem jsou takzvané Softskills. Když už jsem měl vybavení, materiály, dokumentaci i dostatek peněz, stále mi něco chybělo. Nevěděl jsem, jak určit adekvátní ohodnocení za svou práci, jak pacientům vysvětlit, že vybranou léčbu potřebují, jak jim prodat nejvhodnější léčebný plán. Začal jsem proto zkoumat prodejní dovednosti, až jsem se dostal k behaviorální psychologii a informacím, co ovlivňuje rozhodování pacienta.
Co tedy má vliv na rozhodování u pacientů?
Nejdříve je nutné porozumět potřebám pacienta a samozřejmě i odvádět svou práci dobře. Nejdůležitějším faktorem je pro pacienta jeho užitek. Užitkem může být to, že jako zubní lékař zbavíte svého pacienta bolesti, získá krásný úsměv, přestane mít problémy se zápachem z úst, a díky tomu může pacient třeba po dlouhé době vyrazit do restaurace a vychutnat si oblíbený steak. Tak se dá argumentovat třeba při prodeji implantátu ve chvíli, kdy pacient nerozumí tomu, proč by měl za takový zákrok platit X tisíc.
A co je klíčem k úspěšné vlastní zubní ordinaci?
Důležité je se nezaleknout. I proto tu pro mladé zubní lékaře Young dentist je. Je jasné, že začátky jsou trochu náročnější, vezmou vám více energie a času. Na druhou stranu, pokud máte někoho, kdo vám bude hlídat záda, můžete se na něho spolehnout, máte čas se věnovat své práci. Který zubní lékař by chtěl trávit více času vypisováním papírů pro pojišťovnu než opravdovou prací v ordinaci? To je ten hlavní důvod, proč je tu platforma, na které si můžete v jeden den nakoupit vhodné vybavení do ordinace, získat finanční či právní pomoc, půjčit si chybějící peníze a ověřit si, že se ubíráte správným směrem.
Chtěl bych, aby ostatní začínající zubní lékaři nemuseli procházet stejným kolotočem pochybností jako já a měli se takzvaně od čeho odpíchnout. Musí v sebe věřit, pak vše půjde snáze. A když si nebudete s něčím jisti, tak se nebojte zeptat – třeba nás na info@youngdentist.cz.
Kde se s vámi mohou naši čtenáři nejdříve osobně setkat?
Letos proběhne druhý ročník konference „Snazší cesta k lepší praxi“, a to 19. října 2019 opět v Brně. Na ní se zaměříme na základy i pokročilejší tipy, jak rozjet vlastní zubní ordinaci, ať už v ČR nebo třeba v Itálii či ve Švýcarsku, ale i jak správně řídit tým, jak na marketing zubní ordinace nebo jak vytvořit svůj první business plán.
Nedáme vám přesný návod od A do Z, ale dáme vám pomyslnou udici, díky které už ulovíte první rybky, které potřebujete. A když budete s námi dál spolupracovat, tak spolu ulovíme i toho velkého kapra = vlastní praxi, a to bez stresu a zbytečných překážek.
Těšit se můžete na čtyři zajímavé success story s mladými úspěšnými lékaři v zahraničí i na příběhy zkušených zubařských matadorů jakou jsou pan doktor Jan Prouza nebo pan docent Roman Šmucler.
Chcete se o Young dentist dozvědět více?
Podívejte se na www.youngdentist.cz
Sledujte nás na www.facebook.com/youngdentistCZ
Publikováno: StomaTeam 4/2019
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
30. 9. 2024 | Zprávy z firem
A-dec, jeden z největších světových výrobců stomatologického vybavení...
20. 6. 2023 | Zprávy z firem
Mnoho zubních lékařů se stále mylně domnívá, že u zirkonu není bondování...
8. 9. 2023 | Zprávy z firem
29. ročník veletrhu PRAGODENT otevře své brány už ve čtvrtek 12. října. Máte proto nejvyšší čas se zaregistrovat.
So 23. 11. 2024 | od 10:00 hod.