Nová technologie micro-layering pro vysoce estetické zirkonové rekonstrukce
Aplikace keramiky Fresco Enamel na zirkonové korunky z Prettau® 3 Dispersive®
V tomto příspěvku bych rád ukázal inovativní metodu individualizace zirkonové náhrady tenkými vrstvami keramiky v místech mimo funkční oblasti, čímž se dosáhne přirozeně vypadajícího individuálního výsledku. Jako příklad uvedu případ mladého pacienta, který potřeboval kompletní rekonstrukci chrupu.
Lékař pro protetické ošetření pomocí korunkových náhrad zvolil zirkon, konkrétně Prettau® 3 Dispersive® v odstínu B1. Tento zirkon se mi líbí, protože vykazuje velkou pevnost v ohybu a je již opatřen barevnými odstíny s gradienty průsvitu, což protetické rekonstrukci dodává krásnou a přirozenou estetiku i bez individualizace. Odstín budoucích zirkonových korunek byl přesně stanoven pomocí Zirkonzahn Shade Guide Prettau® Line: tento vzorník se skládá z monolitických vzorků zubů ze zirkonu Prettau® Dispersive®, které ukazují konečný výsledek budoucí rekonstrukce. Díky novým typologiím zirkonu Prettau® Dispersive® s přirozeným barevným gradientem by bylo možno pro estetické ošetření použít i monolitické zirkonové korunky bez dalšího barvení po sintrování. Pro ještě specifičtější individuálnější výsledek však obvykle náhrady dále individualizuji pomocí barvicích tekutin a efektů a tenkých vrstev keramiky. Rád používám zejména Fresco Ceramics – keramické pasty dostupné pro gingivální i incizální oblasti. Při volitelném použití těchto past se díky nízkým hodnotám jejich kontrakce mohu zaměřit na přesnou modelaci tvaru zubu a textury povrchu. Efektivní proces vypalování umožňuje reprodukovatelné výsledky vrstvení bez překvapení po vypálení, jako je přepálený nebo nedopálený materiál konstrukce. Tímto způsobem si mohu vždy udržet kontrolu nad konečnými výsledky.
Inzerce
Obr. 1, 2: Výchozí a konečná situace po ošetření pacienta jednotlivými zirkonovými korunkami Prettau® 3 Dispersive®.
Obr. 3: Fresco Enamel pro fazetování zirkonových konstrukcí ve vestibulárních oblastech zubů.
Obr. 4: Fresco Gingiva pro rekonstrukci růžové estetiky na zirkonových konstrukcích.
Obr. 5: V rámci návrhu jednotlivých korunek v softwaru Zirkonzahn.Modellier jsem digitálně redukoval o 0,4 mm vestibulárně náhrady řezáků se zachováním náznaku struktury mamelonů, abych se vyhnul ručnímu opracování zirkonu po sintrování.
Obr. 6–8: V této fázi jsem virtuálně zhotovil modely horní a dolní čelisti včetně integrace systému JawAligner, který umožnuje upevnit modely do artikulátoru bez použití sádry. Poté jsem modely vytiskl pomocí tiskárny P4000 Printer for 3D printing a namontoval je do artikulátoru PS1, abych mohl dokončil korunky a provést veškeré závěrečné kontroly.
Pracovní postup
Obr. 9: Proces individualizace jsem zahájil aplikací přípravku Fresco Enamel Fluo na vestibulární stranu všech korunek – tento přípravek umožňuje vytvořit na umělých zubech přirozeně vypadající fluorescenční efekt.
Obr. 10, 11: Před vypalováním jsem zkontroloval vrstvu naneseného materiálu pod UV lampou. Z obrázků je patrný rozdíl mezi monolitickým zirkonem (vlevo) a zirkonem pokrytým přípravkem Fresco Enamel Fluo (vpravo).
Obr. 12: Výsledek, kterého jsem dosáhl po prvním pálení pomocí přípravku Fresco Enamel Fluo, který jasně odhaluje skutečný barevný odstín zvoleného zirkonu. Tentýž efekt se dostaví při použití přípravku Fresco Enamel Transpa Neutral: z tohoto důvodu doporučuji použít jeden z těchto dvou přípravků k provedení prvního pálení, abyste měli pod kontrolou barvu vaší zirkonové náhrady.
Obr. 13: Zkontroloval jsem barvu náhrady pomocí specifického vzorníku odstínů použitého v prvních krocích ošetření: barva odpovídá!
Obr. 14: Výraznějších efektů lze dosáhnout smícháním Fresco Enamel s ICE Stains 3D by Enrico Steger: například můžete smíchat 80 % Fresco Enamel Orange s 20 % 3D Stain Orange a nanést tenkou vrstvu této směsi na zirkon.
Obr. 15–17: V této fázi jsem na náhrady frontálních zubů aplikoval následující odstíny efektů ICE Stains 3D by Enrico Steger:
• Blue Lightning pro charakterizaci frontální oblasti. Vzhledem k vysoké úrovni kontrastu a výsledné intenzitě barvy tohoto efektu stačí k reprodukci zcela přirozeně působícího incizálního efektu velmi tenká vrstva.
• Base B pro vytvoření výraznější chromatičnosti v krčkových oblastech.
• White pro zesvětlení meziálních i distálních hran a zvýraznění mamelonů.
• Orange 2 pro mírnou změnu barvy špičáků.
Poté jsem pokračoval v barvení okluzní a palatinální strany náhrad laterálních korunek. V těchto oblastech jsem aplikoval směs následně uvedených materiálů 3D stains s 3D Base Glaze, abych dokončil charakterizaci v jednom kroku:
• Blue Lightning pro mezio-distální hrbolky.
• Brown k vyznačení fisur.
• Orange 2 k vytvoření efektu přirozené hloubky vedle fisur.
• White ke zvýraznění některých hrbolků.
Obr. 18: Po nanesení efektů a vypálení glazury bylo možno jednotlivé korunky považovat za dokončené. Přesto jsem se rozhodl přidat další vrstvu materiálu Fresco Enamel, abych dodal struktuře povrchu náhrad ještě přirozenější vzhled.
Obr. 19a, b: V tomto případě jsem se rozhodl ještě přidat vrstvu Fresco Enamel Transpa Neutral. Tenká vrstva materiálu stačí k drobným individualizacím tvaru zubu a zdokonalení struktury povrchu. Rozdíl je vidět na obrázku 19a, kde levá strana není opatřena další vrstvou materiálu, zatímco na pravé straně je nanesena tenká vrstva Fresco Enamel Transpa Neutral. Po přidání druhé vrstvy materiálu u všech předních zubů jsem provedl druhé pálení. Tento pracovní krok mám rád, protože se mohu soustředit na detaily: keramická hmota má velmi vysokou primární hustotu a při dodržení přesných doporučení pro vypalování je po dalším pálení keramický materiál opravdu stabilní, což znamená téměř žádné smršťování a reprodukovatelné výsledky! Pokud je třeba nanést další vrstvu Fresco Enamel, lze použít stejný materiál a stejné parametry vypalování. To je důvod, proč druhé pálení rád nazývám „strukturální a korekční“. Poté jsem navrstvený povrch lehce zbrousil a vyleštil, abych dosáhl co nejlepšího výsledku. Alternativně může být provedeno druhé pálení další vrstvy efektů a glazury.
Obr. 20: Konečný výsledek: zcela přirozeně vypadající jednoduché korunky ze zirkonu Prettau® 3 Dispersive®.
Obr. 21, 22: Porovnání výchozího a konečného stavu – pohled na okluzi před a po ošetření.
Na efektech ICE Stains 3D se mi líbí, že je možné „hrát si“ s intenzivními barvami, jako je Blue Lightning a White: můžete použít málo barvy, a přesto dosáhnout výraz- ného efektu. Pokud na povrch zubu použijete jen malé množství intenzivních barev, světlo proniká barevnou vrstvou a zirkonem, což se projeví velmi přirozeným vzhledem, zejména v případě monolitických nebo minimálně redukovaných náhrad. Po nanesení efektů jsem pokračoval v práci vypalovacím cyklem s použitím doporučených parametrů vypalování efektů a glazury. V případě potřeby lze takovouto individualizaci a následné pálení několikrát opakovat, aniž by bylo nutno měnit teplotu a dobu vypalování.
Další informace o uvedených produktech a pracovních postupech naleznete na adrese www.zirkonzahn.com.
Doporučení ohledně druhého pálení Fresco Ceramics můžete shlédnout na adrese: https://zirkonzahn.com/assets/files/brochueren/EN-Brochure-Fresco-Ceramics-Application-web.pdf
Lichtmanegger A. 2023. New micro-layering techquique for highly aesthetic zirconia restorations. Labline Magazine, 13(1), pp. 62–71.
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
2. 1. 2023 | Technologie
58letý pacient se dostavil do naší ordinace s rozsáhlou kariézní lézí na distální plošce zubu 16 (obr. 1). Zub byl...
1. 3. 2024 | Technologie
Díky nové technologii iTero Multi-Direct Capture™ skener iTero Lumina™
24. 6. 2024 | Technologie
Přinášíme vám zajímavý náhled do budoucnosti (patrně nepříliš vzdálené)...