StomaTeam, s.r.o. - Váš průvodce dentálním světem

menu0CZK 
StomaTeam > Články > Řízení praxe > Behaviorální ekonomie v kontextu ústního zdraví

Behaviorální ekonomie v kontextu ústního zdraví

23. 8. 2024 | David Mondok, redakce médií StomaTeam

– aplikace a implikace pro stomatologickou praxi

Vážení čtenáři, když jsem se letos v březnu dočetl, že v požehnaném věku 90 let zemřel Daniel Kahneman, nejen podle mého skromného názoru druhý nejvýznamnější psycholog po Zikmundu Freudovi a nositel Nobelovy ceny za přínos v behaviorální ekonomii, přemýšlel jsem, jak uctít jeho památku v rámci našeho odborného obsahu. A tak vznikl tento nedlouhý článek, který sice v kostce nemůže jít „do hloubky věci“, ale může vás inspirovat ke studiu psychologických mechanismů, které vám výrazně pomohou ve vaší každodenní praxi: Behaviorální ekonomie, interdisciplinární obor kombinující ekonomii a psychologii, se v posledních letech stává stále významnějším nástrojem pro pochopení toho, jak jednotlivci činí rozhodnutí související se zdravím. V kontextu ústního zdraví poskytuje cenné poznatky o tom, jak lidé přistupují k prevenci a celkové péči o své zuby, včetně návštěvy zubního lékaře.


Aplikace poznatků behaviorální ekonomie ve stomatologické praxi může mít přímý vliv na její klinickou úspěšnost a ekonomické výsledky. Využitím technik uvedených níže lze zvýšit motivaci pacientů k pravidelným návštěvám a dodržování doporučených preventivních a léčebných postupů. Vhodná prezentace možností léčby může motivovat pacienty k volbě lukrativnějších a kvalitnějších typů ošetření – to nejen zvyšuje okamžité příjmy praxe, ale také zvyšuje spokojenost pacientů. Zlepšená adherence pacientů k preventivní péči a doporučeným postupům také přispívá ke snížení výskytu závažnějších zubních onemocnění, což zvyšuje efektivitu péče. Pacienti, kteří pravidelně navštěvují zubního lékaře a dodržují doporučení, mají méně komplikací vyžadujících náročné zákroky, což snižuje zátěž na praxi a umožňuje efektivnější plánování času a zdrojů. Implementace behaviorálně ekonomických principů také může zvýšit efektivitu komunikace a administrativních procesů, což vede k nižším nákladům na provoz – zubní praxe, která efektivně využívá technologie pro připomínání návštěv nebo digitální nástroje pro vzdělávání pacientů, může optimalizovat svůj provoz a zvýšit ziskovost.

Kognitivní zkreslení a jejich vliv na rozhodování

Jedním z klíčových pojmů behaviorální ekonomie jsou kognitivní zkreslení – systematické chyby ve způsobu, jakým lidé vnímají a hodnotí informace. V kontextu ústního zdraví mohou tato zkreslení vysvětlit, proč někteří pacienti ignorují profylaktická opatření, odkládají návštěvu u zubaře nebo nedodržují doporučenou léčbu. Například „zkreslení současnosti“ (present bias) vede k tomu, že lidé přikládají větší váhu okamžitým potěšením (např. konzumace sladkých potravin) než dlouhodobým důsledkům (např. riziko vzniku zubního kazu). Pochopení tohoto zkreslení může stomatologům pomoci navrhnout strategie, které posílí motivaci pacientů k dodržování dlouhodobých doporučení.

Rámování informací (framing)

Způsob, jakým jsou informace prezentovány, má významný vliv na rozhodování pacientů. Tzv. rámování (framing) je technika, která se v behaviorální ekonomii často používá k ovlivnění rozhodnutí tím, že se stejné informace prezentují různými způsoby. Například sdělení pacientovi, že „pravidelné čištění zubů zajišťuje zuby bez zubních kazů“ může být efektivnější než sdělení: „nečištění zubů zásadně zvyšuje riziko zubního kazu", přestože se jedná o stejnou informaci. V běžné stomatologické praxi lze tuto techniku využít různými způsoby:

Buďte v obraze

Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

  • Prezentace možností léčby: Když zubní lékař představuje pacientovi různé možnosti léčby, například výběr mezi výplní z amalgámu nebo kompozitního materiálu, způsob, jakým jsou tyto možnosti prezentovány, může ovlivnit rozhodnutí pacienta. Pokud je léčba rámována jako investice do dlouhodobého zdraví zubů a celkové kvality života, může to zvýšit pravděpodobnost, že pacient zvolí kvalitnější, ale dražší možnost.
Zaujala vás ukázka článku?

Předplaťte si StomaTeam ONLINE a získejte neomezený přístup ke kompletnímu obsahu StomaTeamu.

objednat předplatné
Další články z rubriky:
Implantologie a čelistní chirurgie už nikdy nebudou jako dřív Články
video
Implantologie a čelistní chirurgie už nikdy nebudou jako dřív

22. 1. 2024 | Řízení praxe

Německá značka BRUMABA je více než 40 let předním světovým výrobcem operačních stolů...

Detail příspěvku

Koncept změn stávajícího modelu úhrad stomatologické péče Články
Koncept změn stávajícího modelu úhrad stomatologické péče

27. 3. 2024 | Řízení praxe

Úhrady stomatologických výkonů představují významnou položku...

Detail příspěvku

Behaviorální ekonomie v kontextu ústního zdraví Články
Behaviorální ekonomie v kontextu ústního zdraví

23. 8. 2024 | Řízení praxe

Vážení čtenáři, když jsem se letos v březnu dočetl, že v požehnaném věku...

Detail příspěvku

Mohlo by vás také zajímat:

Buďte v obraze

Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.

Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.

Prosíme vás o souhlas s používáním cookies

Kliknutím na níže uvedené tlačítko Potvrzuji a přijímám vše vyjádříte souhlas s použitím všech cookies. Chcete-li pokračovat k individuálnímu nastavení cookies, klikněte na tlačítko Podrobné nastavení a pokračujte dále.

Pro prohlížení časopisu se prosím přihlašte.

Přihlášením získáte následující výhody:

- možnost prohlížet si kompletní elektronická interaktivní PDF vydání všech našich titulů
- bezplatné zvýraznění TOP inzerce na portálech dentalbazar.cz a dentaljobs.cz
- snadné nakupování na našem e-shopu

Přihlášení

Nemáte ještě registraci? Nová registrace

Zapomenuté heslo

Vyplňte svůj registrovaný e-mail. Heslo Vám bude neprodleně zasláno do Vaší e-mailové schránky.

×
Podrobné nastavení
V tomto nastavení můžete přizpůsobit využití souborů cookies dle kategorií a dle vašich preferencí.
Nezbytná technická cookies

Soubory nezbytné pro správné fungování webu, uchování produktu v nákupním košíku, filtrování a další základní funkce. Využití technických cookies nelze deaktivovat, využíváme je na základě oprávněného zájmu.

Analytické cookies

Soubory, které nám umožňují měřit výkon našeho webu a našich reklamních kampaní, určit počet a zdroje návštěv našeho webu apod. ...ukázat více Analytická data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které by ukázaly na konkrétního uživatele našeho webu. Nesouhlasem s využitím analytických cookies ztrácíme zčásti možnost analýzy výkonu webu, ale také možnosti optimalizace našich opatření a nastavení systému webu ...ukázat méně

Personalizované soubory cookies

Používáme také cookies a technologie, které pomáhají přizpůsobit obsah a nabídku našeho webu vašim zájmům tak, abychom mohli připravit nejlepší možnou nabídku právě pro vás. ...ukázat více Souhlas s použitím personalizovaných cookies nám společně pomůže vyvarovat se zobrazení či zasílání neužitečných či nežádoucích informací či nabídek a zobrazení jedinečných funkcí a informací pro vaše zájmy a váš status (např. člena Klubu StomaTeam). ...ukázat méně

Reklamní cookies

Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři pro zobrazení pro vás vhodného obsahu nebo reklamy na našem webu nebo na webech třetích stran. ...ukázat více Díky nim můžeme vytvářet profily založené na vašich zájmech. Při využití těchto cookies zpravidla není možná vaše bezprostřední identifikace. Nevyjádříte-li souhlas s použitím reklamních cookies, nebudeme vám zobrazovat obsah či zasílat reklamu přizpůsobené vašim zájmům. ...ukázat méně

Jsem odborníkem ve zdravotnictví ve smyslu § 2a zákona č. 40/1995 Sb. a jsem si vědom(a) všech rizik spojených se seznámením se s informacemi určenými pro odborníky ve zdravotnictví, pokud odborníkem nejsem.