Proč potřebujeme ekonomickou gramotnost?
Ve světě, kde medicína neustále kráčí kupředu (díky novým technologiím a inovacím), bychom si přáli, aby i v ČR a SR byli stomatologové vybaveni nejen k poskytování kvalitní péče, ale i k efektivnímu řízení svých praxí. Realita dnešní doby však často ukazuje jiný příběh: Mnoho stomatologů (a to jak na začátku své kariéry, tak i následně) čelí závažným ekonomickým potížím.
V České republice i na Slovensku se často setkáváme se situací, kdy univerzity sice poskytují výbornou klinickou přípravu, avšak zcela opomíjejí důležitost ekonomické gramotnosti. A přestože se nové generace stomatologů zlepšují ve svých klinických dovednostech, v oblasti ekonomiky, marketingu a managementu zůstávají zpravidla „nepolíbeni“. To je alarmující, zejména když vezmeme v úvahu, že ziskovost je stejně důležitým faktorem jako odborné dovednosti (pro každého privátního lékaře).
Zisk, který exaktně a nestranně kvantifikuje, jak efektivně je provoz praxe řízen, by měl být klíčovým cílem každého praktikanta. Statisticky se ziskovost stomatologických praxí pohybuje v Německu okolo 30–40 %, v Rakousku 35–40 % a ve Švýcarsku dokonce dosahuje 40–50 %. V našich (postkomunistických) zemích se však pohybujeme průměrně v řádech 4–9 %!!!
Co nám uniká?
Přestože české a slovenské praxe nabízejí služby srovnatelné s těmi zahraničními, často se potýkají s velmi nízkou ziskovostí. Mnohdy se celé příjmy spotřebovávají na pokrytí každodenních nákladů, a na „něco navíc“ prostě nezbývá. Tyto praxe se tak ocitají v začarovaném kruhu, kde se už léta snaží o zlepšení, aniž by viděly skutečný pokrok. Výsledkem je stagnace, frustrace a nakonec i „vyhoření“.
V okamžiku, kdy si stomatologové uvědomí tuto smutnou realitu, se pak ještě více prohlubují pocity úzkosti a vyčerpání. Zisk – pro mnoho stomatologických „podnikatelů“ stále nepochopený termín – je často spojován s negativními emocemi a čímsi „nepatřičným“: Bohatství je hříchem, ctnostný člověk by měl být spíše chudobný.
Toto myšlenkové paradigma (výsledek staletí náboženské a posléze komunistické doktríny) brání mnoha stomatologům plně implementovat zisk jako klíčový faktor úspěchu.
Jaký je recept na změnu?
Můžeme i nadále svádět vinu na impotenci našeho vzdělání (v oblasti ekonomických nauk), anebo můžeme vzít zodpovědnost do svých rukou a doplnit si chybějící znalosti. Ekonomie je obor, který nelze brát na lehkou váhu; „ekonomické minimum“ pro úspěšné řízení praxe nestačí. Chcete-li maximalizovat prosperitu své praxe, musíte také maximalizovat své znalosti o ekonomických principech.
Dnes je důležitější než kdy dříve, aby stomatologové porozuměli ekonomice a principům trhu. Znát ekonomické zákony, principy marketingu, budování značky a online přítomnosti na sociálních sítích je klíčové pro úspěch v dnešní (digitální) éře.
Ekonomické a manažerské dovednosti by měly být považovány za stejně nezbytnou součást intelektu stomatologa, jako jsou klinické znalosti. Vzdělání v oblasti ekonomie by mělo být základním kamenem, protože znalosti ekonomie nejenže přinášejí prosperitu praxe (a tím pocit sebeuspokojení lékaře podnikatele), ale také spolu-pomáhají zajistit vysokou úroveň péče pacientům. Zdravá a prosperující praxe pak může nabídnout kvalitní a stabilní služby, které pozitivně ovlivňují celé odvětví dentální péče (a tím i celé společnosti).
A o tom to je! :)
Autor článku je ekonomem, dlouhodobě působí v oblasti privátní stomatologie, je lektorem MBA programu pro privátní lékaře (www.omba.cz).
Buďte v obraze
Chcete mít pravidelný přehled o nových článcích na tomto webu, akcích a dalších novinkách? Přihlaste se k odběru newsletteru.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami zpracování osobních údajů.
11. 11. 2024 | Řízení praxe
Ve světě, kde medicína neustále kráčí kupředu...
15. 8. 2024 | Řízení praxe
Výkon povolání stomatologa představuje velké nároky na pohybový aparát...
22. 1. 2024 | Řízení praxe
Německá značka BRUMABA je více než 40 let předním světovým výrobcem operačních stolů...